Dlaczego warto stworzyć swoje portfolio online?

Sztuka tworzenia dobrego portfolio nie należy do najłatwiejszych. Jak zrobić takie, które jednocześnie zainteresuje potencjalnych zleceniodawców, ale ich nie przytłoczy? Wybrać portfolio fizyczne, a może jednak www w formie online? Sprawdź, jakie są korzyści tego rozwiązania.

Co to jest portfolio?

Portfolio służy do prezentowania prac, oferty lub dokonań danej firmy, ale także osób prywatnych. Przedstawia się je potencjalnym kontrahentom, klientom lub zleceniodawcom. Najczęściej przygotowuje się je w formie teczki lub segregatora, jednak coraz częściej można spotkać się z portfolio online w formie strony www.

Profesjonalnie przygotowane portfolio jest podstawą prezentacji w wielu zawodach. Dzięki niemu zleceniodawcy mogą zweryfikować, jak wykonujesz powierzone Tobie zadania, ocenić umiejętności, a także sprawdzić z kim i dla kogo dotychczas pracowałeś. Na jego podstawie, zleceniodawcy mogą podjąć przemyślaną decyzję o podjęciu lub odrzuceniu współpracy.

Jak powinno wyglądać portfolio?

Początki są trudne. Brak doświadczenia i znikoma ilość – lub brak jakichkolwiek – projektów komercyjnych zdecydowanie utrudniają wejście we współpracę. Pamiętaj jednak, że każdy kiedyś zaczynał! Stwórz portfolio na bazie swoich prac wykonanych w ramach ćwiczeń, projektów ze studiów lub takich do użytku własnego. Wiele z nich pozwoli Ci w dobrym świetle ukazać swoje umiejętności. 

KREATYWNE

Tworząc portfolio, zapewne chcesz, aby było ono najbardziej kreatywne. To bardzo dobrze! W końcu w ten sposób możesz wyrazić siebie i swoje umiejętności. Prześcigając siebie samego w pomysłach na coraz to ciekawsze i wyróżniające się portfolio, uważaj, żeby nie przesadzić z ulepszaniem Twojego projektu, gdyż takie działanie może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego.

KONKRETNE

Być może masz na swoim koncie już wiele ciekawych prac, a Twoje portfolio jest bardzo obfite. Zastanów się, czy wykorzystywanie ich wszystkich jest naprawdę konieczne i czy nie warto zrezygnować z kilku nieco gorszych projektów. W życiu często sprawdza się zasada “mniej znaczy więcej” i tak też jest w przypadku projektowania portfolio – im bardziej konkretne, tym lepiej. Dlatego, zamiast pokazywać swój cały artystyczny dobytek, wybierz kilkanaście najlepszych prac. Wyselekcjonowane portfolio da zleceniodawcy do zrozumienia, że jesteś konkretny i zależy Ci na wysokiej jakości realizowanych projektów.

Jeśli zdecydujesz się na portfolio w formie segregatora lub teczki, zwróć uwagę na jego objętość. Perspektywa kartkowania kilkudziesięciu stron automatycznie odrzuci i zanudzi potencjalnego zleceniodawcę. 

PRZEJRZYSTE I INTUICYJNE

Jak zrobić portfolio, które zaciekawi i skutecznie przykuje uwagę? Zastanów się, które z Twoich prac zasługują na to, aby je wyróżnić i zamieść je na głównej stronie. Dzięki temu stanie się ono przejrzyste, a najciekawsze projekty będą widoczne na pierwszy rzut oka.

Jeśli zdecydujesz się na wersję www – zadbaj o to, aby Twoja witryna była intuicyjna i prosta w obsłudze. Jeśli strona nie będzie funkcjonalna, a jej obsługa sprawi trudność potencjalnym zleceniodawcom, większość z nich odrzuci ją, zanim jeszcze zdąży poznać Twoje prace. Wtedy nawet najlepsze projekty nie pomogą Ci w otrzymaniu ciekawego zlecenia. 

AKTUALNE

Ważne, aby portfolio, które prezentujesz, było aktualne. Jeśli ostatni znajdujący się w nim projekt został zamieszczony kilka lat temu, dajesz klientowi do zrozumienia, że zleceniodawcy niezbyt chętnie wchodzą z Tobą we współpracę. Czasem można też odnieść wrażenie, że po prostu nie zajmujesz się już tą konkretną branżą. Dlatego, zamiast zamykać sobie drogę na udaną współpracę, dbaj o regularne aktualizowanie swojego portfolio. Udowodnij, że z roku na rok jesteś coraz lepszy w tym, co robisz!

ŹRÓDŁO INFORMACJI

Oprócz świetnych projektów portfolio powinno być również źródłem informacji o Tobie samym i Twojej karierze zawodowej. Warto zamieścić w nim kilka zdań na temat wcześniejszych współprac i umiejętności, a także opisać, do czego dążysz w życiu zawodowym. Ważne, aby informacje w nim zawarte były konkretne i stanowiły dopełnienie do tradycyjnego CV. Zastanów się też nad zamieszczeniem krótkich opisów do prezentowanych projektów. 

Zarówno w portfolio www, jak i fizycznym warto zawrzeć referencje uzyskane z poprzednich współprac. Pozytywna opinia na temat Twojej osoby stawia Cię w dobrym świetle i może przekonać klientów do współpracy. 

Bardzo ważne jest również zamieszczenie na stronie Twoich danych kontaktowych. Podaj w widocznym miejscu swój e-mail lub numer telefonu, na który klient będzie mógł zadzwonić, jeśli zainteresuje go Twoja oferta. W przeciwnym razie, bez względu na to, jak wygląda portfolio, które stworzyłeś – artystycznie i profesjonalnie – odbierzesz sobie szansę na jakąkolwiek współpracę.

Korzyści, wynikające z posiadania portfolio www

Portfolio fizyczne jest bardzo ważne, ale w dzisiejszych czasach wersja www jest niemalże koniecznością. Technologia wciąż się rozwija, a ludzie zastępują tradycyjne papierowe kalendarze, intuicyjnymi aplikacjami. Planują przez internet, kupują przez internet i sprzedają także przez internet. Tworząc portfolio w formie online lub w pliku PDF, będziesz szedł z duchem czasu, wychodząc na przód oczekiwaniom klientów. 

  • Możliwość aktualizowania na bieżąco

Dobre portfolio jak już wcześniej zauważono – powinno być aktualne. Zamieszczanie prac w teczce fizycznej często jest zbyt czasochłonne, szczególnie jeśli na co dzień wykonujesz projekty komputerowo. Zanim praca pojawi się w teczce, wymaga wydrukowania w wysokiej jakości. Portfolio www daje możliwość aktualizowania na bieżąco, za pomocą zaledwie kilku kliknięć myszą, dzięki czemu zawsze będzie aktualne. To takie proste!

  • Szerokie grono odbiorów

Internet jest źródłem masowego przekazu. Każdego dnia, miliony ludzi z całego świata surfuje pomiędzy stronami w poszukiwaniu najróżniejszych informacji i inspiracji. W bardzo prosty często przypadkowy sposób mogą natrafić na Twoją stronę internetową. Tworząc stronę www, pozwalasz się odnaleźć szerokiemu gronu odbiorców.

  • Łatwość prezentowania oferty

Wersja www daje Ci ogromną łatwość prezentowania swojej oferty. Za pomocą kilku kliknięć jesteś w stanie przedstawić ją każdemu zleceniodawcy. Umożliwia zatem współpracę z klientami na całym świecie. Jedynym warunkiem jest obustronny dostęp do internetu, co w dzisiejszych czasach jest naprawdę proste.