Personalizacja wyników wyszukiwania – na czym polega?

Ile razy zadałeś sobie w głowie pytanie: “Ciekawe, co wie o mnie Google”? Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego nie określając swoich potrzeb, wyszukiwarki internetowe i portale społecznościowe  są w stanie odczytać je niemal bezbłędnie, powinieneś przyjrzeć się bliżej zjawisku, jakim jest personalizacja wyników wyszukiwania. Sprawdź, jak działa spersonalizowane wyszukiwanie i dowiedz się, jakie są plusy i minusy powstania tego algorytmu.

Personalizacja wyników wyszukiwania – jak to działa?

Personalizacja wyników wyszukiwania polega na dopasowaniu informacji do użytkownika przeglądarki internetowej. Fraza wpisana w okno wyszukiwarki udostępnia witrynie dane o użytkowniku. Są to ostatnio wyszukiwane frazy, dane osobowe znajdujące się na portalach społecznościowych i aktualna lokalizacja użytkownika. Wszystkie informacje są dokładnie analizowane przez specjalny system.

Najważniejszym czynnikiem, dzięki któremu personalizacja wyników wyszukiwania działa tak skutecznie jest prawidłowe odczytywanie znaczeń wyszukiwanych haseł. Język polski jest bardzo bogaty i jedno słowo może być rozumiane na wiele sposobów. Przykładowo słowo “golf” może oznaczać jednocześnie odzież i markę samochodu. Dlatego, aby mieć pewność, że znajdziesz to, czego szukasz – lepiej nieco sprecyzować wyszukiwaną frazę wpisując konkrety. Możesz wyszukiwać na przykład “wełniany golf”  – w przypadku swetra – czy “golf 5” w przypadku samochodu. Algorytm stworzony do rozróżniania znaczeń filtruje zawartość, pokazując użytkownikowi spersonalizowane wyniki wyszukiwania zgodne z jego intencją.

Personalizowanie wyników wyszukiwania na portalach społecznościowych a reklamy internetowe

Zarówno twórcy portali społecznościowych, jak i wyszukiwarek internetowych twierdzą, że personalizacja wyników wyszukiwania ma służyć podniesieniu jakości użytkowania sieci oraz samego komfortu użytkownika.

Podobne zdanie utrzymują w kwestii reklam, które dzięki personalizacji wyszukiwania są dostosowywane do płci, wieku, zainteresowań, czy historii przeglądania stron. I chociaż pozornie dobry algorytm miałby ułatwić internautom życie, w rzeczywistości może być niebezpieczny, ponieważ użytkownik będzie poddawany licznym manipulacjom zwłaszcza ze strony reklamodawców. 

O ile w przypadku personalizacji wyszukiwania od strony konsumpcyjnej można by jeszcze przymknąć oko, tak w przypadku wyszukiwania w celu stricte informacyjnym robi się naprawdę nieciekawie. Ponieważ większość ludzi obecnie traktuje internet, jako wiarygodne źródło informacji, sięga do niego również po to, aby pozyskiwać informacje potrzebne do codziennego życia, które pozwolą im być świadomymi obywatelami. Można więc niestety śmiało stwierdzić, że manipulacja wynikami wyszukiwania to już problem natury politycznej. Najbardziej przyczyniły się do tego ulubione portale internautów. Google i Facebook już dawno wprowadziły personalizację wyników wyszukiwania oraz spersonalizowane adresowanie reklam internetowych. 

Obecnie istnieje jeszcze możliwość wyłączenia funkcji personalizacji. Mimo wszystko zachodzi duże prawdopodobieństwo, że bardzo niedługo wyszukiwarki internetowe i portale społecznościowe odbiorą użytkownikom tę możliwość. Plusem jest to, że takie zmiany powinny skłonić internautów do bardziej świadomego i racjonalnego wyszukiwania. 

Pytanie, czy rzeczywiście coś to zmieni? Czy aby na pewno użytkownik zastanowi się dwa razy ,zanim bezmyślnie wystuka hasło na klawiaturze swojego komputera, czy telefonu? A może przejdzie nad tą zmianą do porządku dziennego jak nad większością wprowadzonych już algorytmów?

Jak wyłączyć personalizację wyników wyszukiwania?

Jeśli na co dzień korzystasz z urządzeń, do których dostęp ma wielu użytkowników – personalizacja wyników wyszukiwania nie jest Ci potrzebna. Na szczęście istnieje możliwość wyłączenia funkcji personalizacji. Jak to zrobić? W tym celu należy najpierw wyczyścić pełną historię przeglądania stron online. Wylogowany użytkownik może wyłączyć funkcję dostosowania wyszukiwania w ustawieniach.